Search
top

4 MÅTER Å FÅ SUKSESS MED SEO

Kontent jobber med fire hovedområder innen SEO for at din nettside skal være optimalisert mest mulig og oppnå størst mulig og relevant trafikk.

Vi må først vite hva som funker for deg …

1. SØKEORDSANALYSE

– konkurrentanalyse, ‘Content Gap’, prioritert søkeordsanalyse

Første skritt på veien mot å optimalisere din hjemmeside er å gjennomføre en søkeordsanalyse. Her analyserer vi din bransje og din målgruppe for å finne frem til søkeord og søkefraser som dine potensielle kunder søker på.

Kontent undersøker hvem vi skal optimalisere innholdet overfor, så du ikke kun tiltrekker mer trafikk, men også riktige brukere.

I forhold til bruken av søkeord har premissene for SEO endret seg markant de siste årene. I dag er det viktig å finne synonymer og assosierte og relaterte ord som hjelper Google med å tolke din hjemmeside. Dette arbeidet kalles også for LSI (Latent Semantic Indexing), hvor vi tar med søkeord som er relatert til det primære søkeordet. Det gir en holistisk tilgang som er menneskelig – og som Google dermed verdsetter.

Vi forholder oss også til dine konkurrenter, noe som i seg selv kan avsløre lavthengende frukter i din bransje. På den måten hjelper vi deg med å komme til topps i søkemotorer ved å utnytte dine konkurrenters feil, mangler eller dårlig forarbeid.

De fleste forbrukere starter kjøpsprosessen på nettet og derfor sørger vi for at du er med i hele kjøpsprosessen – fra innledende informasjonssøking til endelig kjøpsbeslutning. Vi vet at hvert eneste trinn i kundens reise er viktig for å fastholde dem, og derfor sørger vi for å avdekke alle kundens spørsmål eller innvendinger som måtte oppstå når de lander på din hjemmeside. På den måten sørger vi for at kunden kan finne din side under hele kjøpsprosessen.

Når alle analyser er gjennomført vil du motta en samlet prioritert søkeordsanalyse, slik at du kan følge prosessen og arbeidet vi gjør for deg.

Nå blir det litt nerdete …

2. TEKNISK SEO

– ‘site audit’, teknisk rapport, prioritert oppgaveliste

Teknisk SEO er blitt enormt relevant for alle hjemmesider. Google krever gode brukeropplevelser og det betyr blant annet at du må ha en nettside som er sikker, rask, mobilvennlig og lettleselig for Googles indeksering:

  •       ‘Crawlability’
  •       ‘Duplicate content’
  •       Mobilvennlighet
  •       Hastighet
  •       Bildeformatering
  •       Komprimering
  •       URL-er
  •       HTTPS

Til dette formålet skal det utarbeides ‘site audit’, teknisk rapport og prioritert oppgaveliste.

ER STRUKTUREN KORREKT BYGGET OPP PÅ DIN SITE?

Har du styr på alle de tekniske ‘håndbremsene’ som kontrollerer synligheten på Google ut ifra nettopp dine behov?

  •       Er trackingen satt opp korrekt?
  •       Har du styr på søkeordene dine – både de brede og de målrettede?
  •       Har du koll på hvordan dine konkurrenter agerer SEO-messig?

Og når vi skal være ekstra nerdete …

3. ONSITE SEO

– løpende innholdsproduksjon, tekst- og bildeformatering, CTR-optimalisering

Her kommer søkeordsanalysen for alvor i bruk. Det er viktig at hver enkel side har sitt eget prioriterte søkeord som siden skal rangeres på. Imidlertid handler det ikke lengre om ‘keyword stuffing’ – altså å fylle det samme søkeordet inn i teksten mange ganger, det er blitt mer raffinert enn som så. Til gjengjeld skal det brukes korrekt og på riktige steder slik at Google enkelt kan identifisere akkurat hva din side handler om. Derfor skal søkeordet blant annet brukes i overskriften, i det første avsnittet, i URL-en, i metadata og i bilder m.m.

  •       Har du styr på at dine beskrivende tekster er SEO-optimaliserte?
  •       Får du løpende lagt inn relevant innhold på siden din?
  •       Har du styr på meta-beskrivelser og ‘Page titles’?

HAR DU DEKLARERT DINE SIDER? FÅ STYR PÅ ‘PAGE TITLES’ OG META-BESKRIVELSER

‘Page titles’ og meta-beskrivelser er brukerens første møte med din hjemmeside. Derfor er det her du har muligheten til å påvirke, overtale eller lokke dem til å trykke på lenken til nettsiden din. Dette krever imidlertid både innbydende og spennende ‘Page titles’ og meta-beskrivelse.

Bilder skal ha korrekte filnavn, gode bildetekster (alt-tags) og eventuelt bildetekster som gjør det lettere for Google å lese siden din. I tillegg er bilder ekstra nyttig å bruke for å bryte opp teksten.

De fleste av oss kjenner godt til å bli møtt av en mur med tekst som får oss til å gi opp og gå videre til annen nettside. I dette tilfellet øker sidens ‘bounce rate’, hvilket Google straffer, fordi sidens innhold blir tolket til å ikke leve opp til det brukeren var på utkikk efter.

Og det leder naturligvis videre til

4. OFFSITE SEO

– linkanalyse, linkstrategi og linkbuilding

En av søkemotorens viktigste faktorer for å rangere siden din høyt er lenker: Hvem og hvor mange lenker til din hjemmeside? I Googles verden svarer dette til at vi som mennesker gir anbefalinger til hverandre.

Lenker bloggen din om sko til en nettbutikk som selger sko, forteller du Google at du anerkjenner og ønsker å fremheve denne sidens innhold.

Lenker til siden din øker din autoritet på nettet. Høy autoritet betyr i Googles øyne at din side er troverdig og at du kan gi brukeren det innholdet brukeren søker etter.

Høy autoritet oppnås når andre hjemmesider med samme eller et relaterbart emne lenker til din hjemmeside. Motsatt kan en spamside skade innholdet ditt, så det er viktig å ha kjennskap til din egen sides linkprofil.

HAR DU STYR PÅ DE TRE TYPENE SALGSLENKER?

  •       Earned links
  •       Acquired links
  •       Payed links

Her er earned links klart det beste, da det er lenker som gis til deg fordi du har kvalitetsinnhold på din side.

Derfor kaller man også ”link building” for ”link earning”, ettersom en god ”link builder” er en person som skaper innhold andre hjemmesider har lyst å henvise til.